
PRESSEMELDING
Vinnerne av Heddaprisene 2025
Heddaprisene for 2025 ble delt ut søndag 15. juni under en høytidelig prisseremoni på Nationaltheatret.
Heddaprisene for scenekunståret 2024/2025 ble i dag delt ut av Norsk teater- og orkesterforening (NTO) på Nationaltheatrets hovedscene for en fullsatt og feststemt sal. De høythengende prisene ble delt ut for fremragende prestasjoner i norsk scenekunst, og utdelingen markerte avslutningen på så vel festivalen Hedddagene som det norske teateråret.
Årets prisutdeling var den 27. i rekken og ble ledet av skuespillerne Petronella Barker og Seda Witt. Alle prisvinnerne mottok en Heddastatuett utformet av kunstneren Nina Sundbye.
Heddaprisvinnerne 2025 med juryens begrunnelser:

Beste skuespiller/hovedrolle: Maria Kristine Hildonen i Prima Facie – Riksteatret i samarbeid med Nationaltheatret
Det ser så lett ut, men det er skuespillerkunst av sjelden klasse. Fra å danse av gnistrede selvsikkerhet på toppen av verden, splintres tilværelsen. Kampen for egenverdet, kaos, desperasjon og skam, formidles uten sikkerhetsnett, rystende og rått kompromissløst.
Beste skuespiller/medspiller: Geir Kvarme i Arven – Nationaltheatret
Kledd i selvsikkerheten som følger livserfaring og historiens dobbeltspente linjer, blir han et uforglemmelig og distingvert anker i en bølgende fortelling. Med mild, intens tilstedeværelse, utstråler han menneskeligheten og smerten som binder generasjoner sammen.
Beste sceneprestasjon – musikkteater: Victoria Randem i Den lure revens eventyr – Den Norske Opera & Ballett
Med fortryllende sang og stor nyanserikdom gestalter utøveren rollen med både nysgjerrighet, storøyd naivitet og dypt alvor. Ubesværet går hun mellom forestillingens mange metalag, hvor hun utmerker seg med sjelden fysikalitet og scenisk utstråling.

Beste sceneprestasjon – dans: Liv Hanne Haugen i Soul’O
– Liv Hanne HaugenI et tidløst, rituelt verk står denne danseprestasjonen frem som dyptgripende og sterkt betagende. Utøverens solide erfaring gir ytterligere tyngde til en forestilling som formidles med vakker og krystallklar tilstedeværelse.
Beste regi: Eline Arbo for Haugtussa – Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale

Et sanselig blikk for det visuelle og det musikalske ligger til grunn for en teateropplevelse der alle elementer føres sammen i en sømløs helhet. Gjennom en leken, øm og sensuell regi gis det nytt liv til en klassiker, og hovedpersonens indre kamp og utenforskap løftes fram i dypt menneskelig drama.
Beste teaterforestilling: Triggersystemet - I: «Vivariet» – Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box teater og Festspillene i Nord-Norge
Med ømhet for de utstøtte, setter ensemble og kunstnere kloen i tekstens poetiske musikalitet. Sanselighet, humor og besk intensitet viser kontrastene mellom det glitrende lyset og det bunnløse mørket i mennesket, og gjør en klassisk diktsyklus aktuell og magisk levende.
Beste musikkteaterforestilling: Den lure revens eventyr – Den Norske Opera & Ballett
Oppsetningen er et overflødighetshorn av sceniske påfunn og operamagi, der skillet mellom fantasi og virkelighet oppheves. Det er en kjærlighetserklæring til scenekunsten og samtidig en dyptpløyende og rørende utforsking av vår iboende fortellertrang.
Beste danseforestilling: Until – Avdal productions fieldworks, co-produksjon Dansens Hus, Black Box teater, BIT Teatergarasjen, RIMI/IMIR SceneKunst (RISK), IN AIR (Dans i Trøndelag)
Dette unike, sofistikerte og gjennombearbeidede koreografiske gruppeverket overbeviser gjennom sin utsøkte stil. En følsom og presis komposisjon hvor vakre meditative scener stadig utløser nye kreative overraskelser.
Beste barneforestilling: Smeltasang – Unge Viken Teater

Lyd, scenografi, kostymer og dans kommer sammen i en skreddersydd opplevelse for barn i alle aldre og med ulike funksjonsvariasjoner. Utøverne inviterer til en dansefest på barnas egne premisser og til å feire gleden ved å være sammen.
Beste forestilling for ungdom: Da vi var yngre – Det Norske Teatret
Råskapen i en fortelling om marginalisering forsterkes på scenen, i skiftene mellom varmt vennskap og vonde voldshandlinger, lysende håp og dyp avgrunn. En eksplosiv oppvekstskildring som formidler det delte Oslo med språklig og musikalsk sprengkraft, og med dyp sympati for outsiderne.
Beste scenografi/kostymedesign: Oscar Udbye og Cårejånni Enderud for Europavisjonar – Det Norske Teatret
Overdådig er et begrep som i denne sammenhengen kommer til kort. Her er det fest og maksimalisme i alle ledd, med 150 strass- og paljettdekte kostymer, powerdresser og dekorasjoner som oser av party og glam og sprenger scenerommets rammer. Men under fyrverkeriet og paljettene buldrer uroen for Europas framtid.
Beste audiovisuell design: Thijs van Vuure, Norunn Standal og Dennis Slot for Haugtussa – Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale
Technorytmenes kaskader bergtar oss inn i det kravlende nattemørket. Forelskelsen er glødende, sviket er beksvart og driftene brennende i lyset fra en trolsk himmel. Helheten sluttes i den elektroniske musikkens omfavnelse av opera, nøkkelharper, piano og Edvard Griegs lyriske forelegg.
Beste scenetekst: Tore Vagn Lid for Triggersystemet - I: «Vivariet» – Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box teater og Festspillene i Nord-Norge
En smart, eventyraktig og underlig originaltekst som aldri er påståelig, men heller ikke redd for å være politisk. Her berøres blant annet klimaspørsmål, debattklima og menneskers sosiale spill i et fortellerdrama som underholder og trigger tankeprosesser som varer langt lengre enn forestillingen.