Bakerst på lerretet fra venstre: Hossam Al Madhoun og Jamal AlRuzzi. Foran Shahir Kabha og Rami Salman i The Last Play in Gaza

PRESSEMELDING

Teater Innlandet klager på visumavslag til internasjonal kunstner

– Vi er svært skuffet over den norske ambassaden i Jordans visumavslag til scenekunstner Hossam Al Madhoun fra Gaza, sier Sigrun Breck, konstituert teatersjef ved Teater Innlandet. En klage på avslaget er sendt inn og ligger nå til behandling hos UDI.

I november er palestinske Hossam Al Madhoun og fem andre scenekunstnere invitert til

Teater Innlandet for et to ukers kunstneropphold, med ambisjon om å ferdigstille

teaterforestillingen The Last Play in Gaza. Forestillingen skal vises 29. november, på FNs

internasjonale solidaritetsdag for det palestinske folk.

– Vi er alle kjent med de umenneskelige lidelsene på Gaza. Å kunne bidra til dette

prosjektet føles meningsfullt. Teater Innlandet er stolte over å kunne gi de seks kunstnerne

involvert i teaterprosjektet The Last Play in Gaza mulighet til å ferdigstille sin forestilling for

visning, forteller konstituert teatersjef Sigrun Breck. – Deres opphold vil også bidra til faglig

og kulturell utveksling for våre ansatte og andre involverte. Vi er både skuffet og overrasket

over at norske myndigheter nekter en av våre gjester innreise til Norge, fortsetter Breck.

«The Last Play in Gaza»

Stykket The Last Play in Gaza tar utgangspunkt i Theatre for Everybody sin siste oppsetning,

som ble spilt i teatersalen på Røde Halvmånes kultursenter i Gaza, før krigen brøt ut i oktober

2023. Kultursenteret ble bombet i starten av krigen. Her stod Al Madhoun på scenen som

skuespiller. I forestillingen som skal ferdigstilles på Hamar, er Al Madhoun hovedpersonen;

det er hans dagboksnotater og erfaringer fra første del av krigen som er kjernen i stykket, satt

sammen med scener fra Theatre for Everybody sin siste forestilling.

Kunsten forener og bygger broer

Stykket The Last Play in Gaza er initiert og regissert av den antisionistiske israelske

kunstneren Einat Weizman, som fikk kontakt med Al Madhoun gjennom et internasjonalt

scenekunstnettverk. De har, av åpenbare grunner, aldri møtt hverandre fysisk, og det har vært

en skjør vei de to har gått for å nærme seg hverandre – både kunstnerisk og menneskelig.

Møtet på Hamar vil være en ekstraordinær hendelse. – Vi er stolte over å kunne fasilitere

dette. Kunst har en helt unik evne til å bygge broer, og det er dette prosjektet et veldig godt

eksempel på, sier Breck. Samtidig presiserer hun at dette fra kunstnerne sin side ikke er et

normaliseringsprosjekt som forsøker å normalisere den ulovlige okkupasjonen i Palestina.

På Teater Innlandet får kunstnerne bak prosjektet mulighet til å jobbe sammen for å

ferdigstille arbeidet. Weizman kommer fra Tel Aviv til Norge sammen med fire palestinske

scenekunstnere.

Diskriminerende og urettferdig

Kunstner Vibeke Harper har formidlet kontakt med de inviterte kunstnerne. Hun påpeker at

fem av kunstnerne har israelske pass og kan reise visumfritt til Norge, mens Al Madhoun,

palestiner fra Gaza hvis historie skal fortelles, må igjennom en kostnads- og ressurskrevende

visumsøknadsprosess. Dette oppleves diskriminerende og urettferdig, sier Harper.

En ytterligere følgekonsekvens av denne praksisen er at Norge bidrar til å svekke tilliten og

posisjonen til de få antisionistiske, opposisjonelle israelske kunstnerne som fins – som i dette

tilfellet Einat Weizman. Visumpraksisen har altså vidtrekkende konsekvenser, og dette

spesifikke avslaget får negative ringvirkninger for flere enn visumsøkeren, utdyper Vibeke

Harper.

– Norge blir et fattigere samfunn all den tid denne praksisen opprettholdes. Kunsten og

kulturen forener oss på tvers av kontinenter. Vi håper inderlig norske myndigheter gjør om på

sitt vedtak, sier Breck.

I samarbeid med Harper har Teater Innlandet levert en klage på visumavslaget, for at vår

palestinske kollega fra Gaza får komme til Hamar som planlagt.

Powered by Labrador CMS