DEBATT

Fossevariasjonar

Kathrine Nedrejord svarer regissør Gabriel Dufay, om anmeldelsen av Fosse-oppsetningen Étincelles i Paris.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere innlegg

Les Kathrien Nedrejords anmeldelse (24.210.2025) her

og Gabriel Dufays motinnlegg (13.11.2025) her

Som jeg også skriver i anmeldelsen min, finnes det flere måter å iscenesette Fosse på en Régys. Jeg har sett utallige Fosse-oppsetninger både i arbeidet med mastergraden min, men også før og etter. Noen har bearbeida prosatekster på spennende måter, andre har gjort interessant arbeid med kroppslige gester som får frem repetisjonene i teksten på en annen måte, som Laurent Chétouane, andre har tatt vekk kroppene fullstendig fra bildet, som Denis Marleau, og skapt nye rom for dem på den måten. Jeg er helt enig med deg i at Régy verken er fasit eller eneste vei inn i Fosse, og skriver om ham i anmeldelsen for å gi historisk bakgrunn for Jon Fosse i fransk teater for et norsk publikum. Forøvrig er min oppgave som kritiker å beskrive min subjektive opplevelse av forestillinga. Det er dette jeg har gjort. 

Powered by Labrador CMS