Skjermdump fra nettsidene til det tidligere Munch-museet på Tøyen, nå: Gamle Munch.

NYHETER

Nationaltheatret stiller seg positiv til å overta det gamle Munch-museet på Tøyen

Både teatersjef Kristian Seltun, skuespillerne og påtroppende sjef Marit Moum Aune er positive til at Nationaltheatret kan etablere sine to nye scener i det gamle Munch-museet på Tøyen. Mandag ble det kjent at byrådet i Oslo ønsker å selge bygget som i dag fungerer som et kulturhus for bydelen.

Publisert Sist oppdatert

Det var Avisa Oslo som mandag skrev at Høyre/Venstre-byrådet i Oslo ønsker å selge det gamle Munch-museet. «Det foreligger ikke kommunale behov for bygget som er finansiert og byrådet planlegger derfor å selge eiendommen. Eiendommen selges med gjeldende regulering og det vil sette vilkår om at bygget benyttes til publikumsrettede kunst- og kulturformål», skriver byråd for kultur- og næring, Anita Leirvik North i notatet ifølge avisen. 

«Gamle Munch» er i dag et flerbrukshus for kunst, kultur og nabolagsaktiviteter på Tøyen. North skriver i notatet som Avisa Oslo gjengir, at salget skal sikre et fortsatt utadrettet tilbud for beboere i bydelen og byen for øvrig. 

Seltun: Beliggenheten på Tøyen er absolutt fin

Lubna Jaffery kom med regjeringens beslutning i Nationaltheatrets byggesak i begynnelsen av juli. Det innebærer at det gamle bygget med hovedscenen blir pusset opp uten større nye tekniske oppgraderinger. I tillegg skal det bygges to moderne scener innenfor Ring 3. Kristian Seltun uttalte da til Norsk Shakespearetidsskrift at han ønsker seg biscener på Tøyen. Teatersjefen sier beliggenheten på Tøyen er «absolutt fin» og er fortsatt svært positiv til at biscenene legges til Tøyen.

 – Vi er fornøyde med regjeringens vedtak, sier han:

 – Spørsmålet er om vi kan få ytterligere kapasitet, for eksempel kontorplasser til erstatning for de vi i dag leier i sentrum. Det finnes flere alternativer, vi har ikke begynt å vurdere disse ennå, men beliggenheten på Tøyen er absolutt fin. Grunnen til at jeg sier at den er fin er at den må være sentrumsnær. Den må ligge på et sted der det er god kommunikasjon og det gjør det gamle Munch-museet. Alle T-baner stopper på Tøyen. Det er viktig å understreke.

Teatersjefen sier at tomten på Tøyen er fin, men at det finnes alternativer:

 – Vi er i tett dialog med Statsbygg om regjeringens vedtak om at vi skal gå for en minimumsløsning med åpning for optimalisering. Dette kommer til å handle om to ting; Det skal etableres et anlegg hvor vi får erstatning for de to biscenene som bortfaller og de skal etableres på en sånn måte at de kan være i bruk når vi rehabiliterer det gamle bygget. Anlegget må altså kunne fungere før man starter rehabiliteringen av hovedhuset på Johanne Dybwads plass.

Tillitsvalgt skuespiller Øystein Røger sier skuespillerne stiller seg svært positivt til å få biscener på Tøyen.

 – Hvis det gamle Munch-museet nå skal selges og det skal brukes til kulturformål, håper jeg at staten kan kjøpe det. Skuespillerne er opptatt av å få moderne scener nært sentrum. Da er en mulig beliggenhet på Tøyen svært positiv, sier Røger.

 

Moum Aune: Jeg håper de er i gang med et fint prosjekt når jeg begynner om halvannet år

Påtroppende sjef på Nationaltheatret fra januar 2027, Marit Moum Aune, mener Tøyen eventuelt kan bli et fantastisk sted.

 – Hvis vi skal få lov til å utvikle oss som et moderne teater tenker jeg at Tøyen kan være et fantastisk sted. De som har holdt på med dette i mange år er blitt tålmodige og er vant til å vente, sier Moum Aune. Hun understreker at det er nåværende teatersjef Seltun som sitter med saken nå.

 – Vi er jo ikke informert en eventuell overtagelse av Munch-museet. Å gjette seg til en prosess er håpløst. Jeg håper de er i gang med et fint prosjekt når jeg begynner om halvannet år. Jeg står akkurat nå i Wenche Foss sin gamle garderobe og her må virkelig noe skje.

Betyr det at du mener det kan bli for lenge å vente med rehabiliteringen når man skal bygge nye scener først?

 – Det er fortsatt trivelig å være på Nationaltheatret, men det er klart det er godt å høre at ting ikke står stille, at noe skjer, sier Moum Aune.

 

Ønsker fortsatt utredning av «Ellen Horn-prosjektet

Kulturpolitikere Norsk Shakespearetidsskrift har snakket med mener alle at å etablere Nationaltheatrets biscener er noe man må vurdere i og med at teatret selv ønsker det.

Tage Pettersen (H) ønsker at prosjektgruppa som foreslår et tilbygg i klassisk stil med alle biscener i huset, bør utredes, men mener at hvis det gamle Munch-museet skal selges må også dette vurderes.

 – Det er klart at når byrådet nå har sagt at de ønsker å selge det gamle Munch-museet til en kulturaktør, og Nationaltheatret leter etter et sted de kan etablere biscener, er det naturlig at man må vurdere dette, sier Tage Pettersen. Samtidig har vi i Høyre sagt at det såkalte Ellen Horn-prosjektet, altså et tilbygg på det gamle teatret som rommer flere biscener, bør utredes. Men så lenge regjeringen har sagt at de ønsker en delt løsning, og statsråden mener det er den riktige konklusjonen, er dette et vindu som man må vurdere, sier Tage Pettersen.

SVs kulturpolitiske talsperson Kathy Lie sier dette i utgangspunktet handler om at byrådet vil spare penger. 

 – Hvis Nationaltheatret mener det gamle Munch-museet er et brukbart sted å være er vi ikke imot dette. Utgangspunktet er at kommunen ikke vil bruke bygget, men allikevel pålegges en kjøper å drive kulturaktiviteter. Sånn sett handler det om at byrådet vil spare penger, sier Lie. 

Teatersjefen sier tomten er fin. Trolig må huset bygges om totalt. Hva mener du om det?

 – Dette er uansett et kostnadsspørsmål. Tøyen er sentralt, det er viktig. Det er bra at vi får nasjonalteater-virksomhet på østkanten. Jeg har vært litt delt til dette fordi det er viktig at vårt Nationaltheater i sentrum får masse arbeid må oppgraderes, fordi det er et monument. Men hvis teatret mener dette er en brukbar løsning, vil ikke jeg sette meg imot.

 

FrP skeptisk til pengebruken

Fremskrittspartiets Silje Hjemdal er skeptisk til pengebruken i saken.

– Jeg er positiv til at Oslo selger Munch-museet, samtidig er jeg skeptisk til at man bruker hundrevis av millioner på planlegging. Her må man komme tilbake når vi ser det totale regnestykket og hvor mange år man ser for seg at dette skal ta. Jeg er redd for at denne løsningen blir veldig mye dyrere. Mest mulig penger bør gå til å sikre det gamle Nationaltheatret, sier Hjemdal.

Powered by Labrador CMS