Åse Kringstad, leder for Virke Produsentforeningen. Foto: Virke

Markedet for norsk TV-drama faller dramatisk

Det er tøffe tider for norsk TV-drama. Mens det de senere årene har vært en økning av norske dramaproduksjoner på de kommersielle TV-kanalene og i strømmetjenestene, har samtlige selskaper varslet betydelige innstramminger denne høsten.

Publisert Sist oppdatert

Viaplay sier de skal satse mer på lettbent underholdning og TV2 på skandinavisk samarbeid. NRKs dramasjef Marianne

Relevante saken

Viaplay har vært i store økonomisk utfordringer i år, og siden i sommer har aksjen falt med neste 90 prosent på Stocholmbørsen. (Se nyhetssak 06.12.23 i Journalisten.no)

Les vårt intervju med sjefen for NRK Drama, Marianne Furevold-Boland her

Furevold-Boland, som får mellom 300 og 400 forslag til drama-produksjoner hvert år, bekrefter at «nåløyet er blitt trangere».

Produksjoner som Pørni, Kids in crime og Wisting på Viaplay har hatt gode seertall og skaffet norske tekstforfattere, skuespillere, regissører og andre bransjefolk nye markeder. Men fra denne høsten kutter produsenter som Viaplay, TV2, HBO og Netflix i produksjonen. Strømmegigantene HBO og Netflix som begge har produsert norske drama-serier, har begge meldt om nedskjæringer og TV2 varslet tidligere i høst et kostnadskutt på 400 millioner.

Leder for Virke Produsentforeningen, Åse Kringstad, sier nedskjæringene i bransjen gjør situasjonen svært vanskelig.

– Dette er kritisk for den norske produserende bransjen. Vi risikerer å miste fagfolk, kapasitet og kompetanse. NRK har vært en av de viktigste bestillerne av norsk drama. Det er avgjørende at NRK nå tar det ansvaret de har som allmennkringkaster. Det er de som er ryggraden som kan hjelpe til med å holde bransjen oppe, sier Kringstad.

Det er viktig at NRK tør å ha to tanker i hodet

– Det er viktig at NRK bestiller drama, og det er viktig at de fremdeles tør å ta sjanser og satse på kvalitet og nyskapning, sier lederen for Produsentforeningen.

– Vi ser en tendens til konsolidering mot det trygge hos de kommersielle. I krevende tider lager man mer av det som har funket før. Da er det viktig at NRK tør å ha to tanker i hodet. De må legitimere at de finansieres med skattekroner, både gjennom å tilby godt innhold som treffer et stort publikum, og godt innhold for smalere grupper av seere, sier Kringstad.

TV 2 satser på skandinavisk samarbeid og Viaplay satser på produksjoner uten manus

TV2s programredaktør, Trygve Rønningen, bekrefter at budsjettene blir justert for flere sjangre, inkludert drama.

– Vi gjør nå avtaler og allianser, blant annet med våre skandinaviske søster-kanaler som gjør at vi kan jobbe nytt og annerledes for å opprettholde produksjonsvolumet, sier Rønningen.

Det kommer nye norsk-produserte serier på TV2, sier programredaktøren.

– Vi har søkt om en ny allmennkringkasteravtale, og her øker vi vårt tilbud på produksjon av norsk drama, sier Rønningen. Og vi har allerede sagt at Krypto Kings og Kids in Crime kommer tilbake med nye sesonger, sier Rønningen.

Viaplay er verst rammet etter milliard-kjøpet av fotball-rettighetene til Premier League. Kommunikasjons- og markedsdirektør Fredrik Olimb bekrefter til Norsk Shakespearetidsskrift at selskapet nå skal satse på underholdningsproduksjoner uten manus.

– Viaplay har hatt noen av de mest kritikerroste, norske seriene. Selv om vi nå dreier fokuset i større grad mot mer lettbeint ikke-manusbasert underholdning, så vil det fortsatt komme flere spennende dramaserier i årene som kommer, sier Olimb.

NRKs dramasjef: - Vi tar ansvar

Selv NRK sparer nå gjennom å skyve produksjoner frem i tid. Drama-sjef Marianne Furevold-Boland (51) sier NRK er seg sitt ansvar bevisst.

– Vi har det siste året måttet skyve på publiseringsperioden for noen serier. Det betyr at nåløyet er litt trangere de neste årene, noe som får konsekvenser for volum på bestillinger. Men det betyr ikke at vi ikke skal utvikle og sammen med bransjen være gode på å velge de beste prosjektene for vårt felles publikum. Vi forholder oss til et langsiktig budsjett og NRKs strategiske prioriteringer og har ikke fått noen signaler om at det blir forandringer. Men vi må selvsagt forholde oss til de overordnede prioriteringene som måtte komme, sier Furevold-Boland.

SE OGSÅ ET INTERVJU MED DRAMASJEFEN I NRK HER

(Publisert .06.12.2023)

Powered by Labrador CMS