
5000 kunstnere på gata i Berlin
(Berlin): Danseglad marsj mot høyrepopulisme, de norske scenekunstnerne Pia Maria Roll og Sara Baban var invitert til å holde innlegg under åpningsappellene foran Volksbühne søndag 19. mars.
En uke før valget av nytt Europaparlament demonstrerte europeere i 12 land og 42 byer for valgdeltakelse og et solidarisk Europa. I Berlin samlet 250 ulike organisasjoner ca. 20 000 mennesker under mottoet «Europa for alle». I tillegg til hoveddemonstrasjonen samlet kunstnerorganisasjonen DIE VIELEN (THE MANY) rundt 5000 kunstnere og kunstskapende fra byens kulturinstitusjoner og det frie feltet i et eget «Unite & Shine»-demonstrasjonstog for kunstnerisk frihet under mottoet «Die Kunst bleibt frei!» (Kunsten forblir fri!). Søndagens protest ble en fredelig, motiverende og danseglad marsj mot høyrepopulisme, nasjonalisme og utgrensing og de norske scenekunstnerne Pia Maria Roll og Sara Baban var invitert til å holde et eget innlegg under åpningsappellene foran Volksbühne Berlin.
I løpet av våren har tyske medier gjentatte ganger skrevet om skandalen rundt forestillingen Ways of Seeing og konstatert at Norge nå også hører til de europeiske landene hvor kunstnerisk frihet og ytringsfrihet ikke lenger er noen selvfølge. Forsøket på kriminalisering av kunstaktører og på sensur gjennom å kutte offentlig støtte er avgrensningsmetoder som minner om kulturpolitiske tendenser som man i europeisk sammenheng snarere forbinder med land som Russland, Tyrkia, Ungarn, Polen og i senere tid også Italia og Østerrike. Lille Norges store teaterskandale har overrasket mange og derfor står også Pia Maria Roll og skuespiller Sara Baban på en lastebil foran Volksbühne og forteller sin ville historie som representanter for utsatte kunstnere som DIE VIELEN solidariserer seg med.
«Kunst blir ikke til innenfor nasjonale grenser»

Organisasjonen DIE VIELEN, som i år for andre gang organiserer en storslått demonstrasjon for kunstnerisk frihet, ble startet i 2017. Hittil har over 2000 kulturinstitusjoner og kunstnere undertegnet deres erklæring DIE ERKLÄRUNG DER VIELEN / DECLARATION OF THE MANY som forplikter de som undertegner til aktiv videreutvikling av et kultursamfunn som bygger på demokratiske verdier som respekt, mangfold og toleranse og hvor kulturinstitusjonene skal stå samlet imot de nasjonalistiske ytre-høyre-bevegelsene og deres hetsende kultur- og mediepolitikk. «Kunst blir ikke til innenfor nasjonale grenser (…). Kunstnerisk frihet, solidaritet og asylrett står uadskillelig i forhold til hverandre»heter det i oppropet til den glitrende Unite-&-Shine-demonstrasjonen hvor gullfargede redningspledd – mest kjent fra sjøredningsaksjoner i middelhavet – blir et symbol for frihet og toleranse samtidig som dette billige gullet minner om Berlins egen stil og dragning mot det å være trashy-chic. Det er litt som på Christopher-Street-Day hvor alle blir til barn av regnbueflagget, men som nå i dagens Europa kanskje har blitt redningspleddet som knitrer i aluminium og gull?
«Bygg Holocaust-minnesmerke foran Höckes hus!»
Etter det norske innslaget står kunstner og filmskaper Cesy Leonard som talskvinne for kollektivet Zentrum für politische Schönheit (ZPS, political beauty) på lastebilen ved Rosa-Luxemburg-Platz. «Aggressiv humanisme»er stikkordet for ZPS som i en årrekke har gjennomført ekstremt medieeffektive politiske kunstaksjoner. I april i år fikk de endelig saken sin henlagt etter at de i 16 måneder var blitt overvåket og etterforsket av myndighetene som «kriminell forening», pågrunn av en kunstaksjon i en hage på nabotomten til den høyreradikale nasjonalkonservative AfD-politikeren Jörn Höcke. Etter at Jörn Höcke i en tale i Dresden i januar 2017 skapte skandale med utsagnet «Vi tyskere er det eneste folket i verden som har klart å plante et skammens minnesmerke i hjertet av sin hovedstad» satte ZPS opp en replika av Holocaust-minnesmerket i nabohagen til Höcke slik at han hver morgen skulle bli påminnet om at Holocaust har funnet sted. Denne utvilsomt geniale kunstaksjonen ble som alle kampanjene til kollektivet finansiert gjennom crowd-funding og i dag har ZPS samlet nok penger til at verket «Bygg Holocaust-minnesmerke foran Höckes hus» («Bau das Holocaust-Mahnmal vor Höckes Haus!») kan få stå i ti år til.

«Å ikke stemme, betyr å gi din stemme til feil side»insisterte også den verdensberømte fotografen Wolfgang Tilmans ved sluttkunngjøringen på Platz des 18. März like ved Brandenburger Tor og minnet om at det var den katastrofalt lave valgdeltakelsen som førte til Brexit. Ved siden av det medieprovokative Zentrum für politische Schönheit og deres credo om at kunst må være motstand, såre, irritere og forstyrre var det oppfordringen om å bruke stemmeretten i Europavalget som sto i sentrum av samtlige appeller på søndagens demonstrasjon. Andre kunstnere som snakket var forfatter og ytringsfrihetsforkjemper Ingo Schulze, den polske regissøren og teatersjefen Paweł Łysak, den kroatiske regissøren Oliver Frljić og den polske regissøren Marta Gornicka. Og mens berlinerne i alle aldersgrupper danset foran Brandenburger Tor grublet jeg over denne merkelige maihelgen som europapolitisk har ført med seg en ikke ubetydelig virvel, ja kanskje en ny vind, etter at det i midten av forrige uke dukket opp en video – som på mange måter også kunnet vært en aksjonistisk kunstaksjon – som har ført til at den østerrikske visekansleren og partilederen Heinz Christian Strache fra det ytre-høyre-partiet Frihetspartiet (FPÖ) nå på lørdag sa fra seg alle sine politiske verv, og at statsminister Sebastian Kurz fra det konservative partiet ÖVP ropte ut nyvalg. Alt dette på grunn av de uslåelige bevisene et skjult kamera dokumenterte i en video som viser en beruset Strache i en luksus-villa på Ibiza tilby en angivelig russisk kvinnelig milliardær offentlige infrastruktur-kontrakter i bytte mot politisk støtte. Konsekvensen av denne videoen fra 2017 (som taler for seg selv) og som Strache betegner som en «konspirativ felle» er en politisk forandring. Realiteten som våpen. Video som våpen. Her som der. Ja, kanskje det mest effektive og avslørende våpenet, også inkludert ubehaget og bismaken som ordet overvåkning åpner for.
Det er fortsatt uklart hvem som står bak Ibiza-videoen, men den tyske satirikeren Jan Böhmermann skal allerede i midten av april ha hintet til opptaket da han i en video-takketale under utdelingen av den østerrikske TV-prisen Romy unnskyldte seg for at han ikke kunne være tilstede og ta imot sin pris personlig fordi han «akkurat nå er sammen med noen FPÖ-forretningsforbindelser i en russisk oligark-villa på Ibiza og ganske full av kokain og Red Bull (…) men det bør jeg ikke snakke om akkurat nå.»Hm. Det man derimot kan snakke om er at hundrevis av østerrikske kunstnere for en uke siden etablerte et lokallag av DIE VIELEN i Wien og at disse også var ute på gata og demonstrerte denne søndagen. Akkurat som kunstskapende i München, Hamburg, Köln, Lörrach, Augsburg, Frankfurt, Mannheim, Leipzig, Chemnitz, Gera, Göttingen, Nürnberg, Saarbrücken, Stuttgart, Trier og Flensburg.
Les også Laura Luise Schutz om kunstgruppen Zentrum für politische Scönheit i Tyskland her.
https://solidaritet.dk/kriminalisering-af-den-politiske-kunst/
Red. anm. Publisert 20.05.2019